Conceptdenken
Combineer inzichten van klanten, de markt en de eigen organisatie in effectievere producten en diensten.
Uit onderzoek blijkt dat tevreden klanten vaak switchen. Aan tevreden klanten heb je niet zoveel. Het enige dat je van tevreden klanten mag verwachten is dat ze jouw rekening betalen. Het is toch geen rare gedachte dat klanten alleen betalen als ze tevreden zijn over wat ze kopen? Dat verklaart ook de toegenomen irritatie van klanten over het traditionele klanttevredenheidsonderzoek. Bedrijven die dat doen zijn vaak onzeker over hun klantbehoud en zijn vaak niet ‘in controll’ over wat er gebeurt binnen het bedrijf. En dat is een heel slecht teken!
Je hebt er vast wel eens aan gedacht hoe mooi het zou zijn als elke nieuwe klant ook klant blijft. Waarom zoveel aandacht aan de voordeur als er via de achterdeur veel klanten weer vertrekken? Bij slechte cijfers over het klantbehoud vertrekken te veel klanten en wordt vaak de druk opgevoerd bij het sales-team. Prima optie voor de korte termijn, maar op de langere termijn is er iets anders nodig. Als je effectief klantbehoud als serieuze optie wilt onderzoeken, lees dan verder.
Naar het antwoord op deze vraag is veel onderzoek gedaan: Loyale klanten staan niet open voor het aanbod van uw concurrent, maken minder kosten binnen uw bedrijf en zijn minder prijsbewust. Ze zijn betere betalers, vergevingsgezind en maken gratis reclame voor je. Hoe gaaf is dat!
Wat kan je doen om ervoor te zorgen dat méér klanten bij jou blijven? Het enige juiste antwoord is om de verwachtingen van de klant goed te kennen en vervolgens te overtreffen. Het goede nieuws is dat werken aan klantbehoud veel minder ingewikkeld is dan je misschien denkt. Klantbehoud moet wel urgent zijn en er moet gewerkt worden, maar het is een investering die loont!
Elke organisatie is uniek en daarom is er geen universeel traject dat voor elke organisatie even effectief is. Er is natuurlijk wel een rode draad te ontdekken in het werk dat moet gebeuren om klantloyaliteit te vergroten.
Wil je inzicht in jouw klantbehoud en inzicht in de mogelijkheden dat klanten langer klant blijven? Wil je weten in hoeverre dit bijdraagt aan het rendement van jouw organisatie? Neem dan de eerste stap door contact met me op te nemen voor een oriënterend en verhelderend gesprek.
“Loyalty is dead, the experts proclaim, and the statistics seem to bear them out. On average, U.S. corporations now lose half their customers in five years, half their employees in four, and half their investors in less than one. We seem to face a future in which the only business relationships will be opportunistic transactions between virtual strangers.”
Frederick F. Reicheld
(Harvard Business School – USA)
Reicheld is partner van Bain & Company Management Consultancy. Consulting Magazine noemt hem ‘s-werelds top-25 consultant en ‘The Economist Magazine’ noemt hem ‘de hoge priester van klantloyaliteit’.
Combineer inzichten van klanten, de markt en de eigen organisatie in effectievere producten en diensten.
Weet via inhoud en vorm energie over te brengen op de mensen met wie je werkt.
Haal relevante inzichten snel boven tafel en maak goed leesbare documenten voor ‘de business’ en ‘de financials’.
Creëer verbinding tussen collega’s waardoor werken makkelijker en leuker wordt.
Mijn website gebruikt cookies. Hiermee krijg ik anoniem inzicht in het gebruik. Klik hier voor meer info.
accepteren en doorgaanWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
privacybeleid