Conceptdenken
Combineer inzichten van klanten, de markt en de eigen organisatie in effectievere producten en diensten.
Relevant klantinzicht dat goed vertaald is in producten en diensten zorgt ervoor dat nieuwe klanten sneller komen. Bovendien profiteren bestaande klanten hier ook van en bevelen u daardoor eerder aan bij anderen. Aanbeveling is de meest effectieve manier om aan nieuwe klanten te komen.
Klantinzicht is het begrijpen van de klant; relevant en van waarde voor het bedrijf. Op zoek gaan naar het ‘waarom’ achter het ‘wat’. Klantinzicht staat voor een ‘diepgaand begrip’ van de klant of de doelgroep. Begrijpen ‘waarom’ de klant de dingen doet die ze doet en gebaseerd op feiten. Welk type klantinzicht nodig is en wat relevant is, hangt sterk af van de context van het bedrijf, de markt, de producten- en diensten, de doelgroep en de doelstellingen van het bedrijf zelf.
De meest effectieve bronnen voor klantinzicht liggen buiten uw organisatie zoals bij uw klant of de doelgroep. Er bestaan diverse technieken om klantinzicht te vergroten zoals:
Klantinzicht opdoen kan al dicht bij huis starten. Bijvoorbeeld om er achter te komen waarom nieuwe klanten komen, waarom klanten blijven en waarom klanten weg gaan. Daarmee kom je er ook achter welke klantgroepen jou het meest waarderen en welke klantprofielen het beste bij jou passen.
Naast bronnen van buiten is de organisatie zelf ook een prima bron om klantinzicht op te doen. Denk alleen maar eens aan klachten, onbetaalde rekeningen, levertijden en frustraties van personeel. De effectiviteit van klantinzicht is in grote mate afhankelijk van een goede voorbereiding en die start bij een heldere doelstelling.
Met klantinzicht kun je producten en diensten effectiever maken. Het geeft kennis om beter aan te sluiten bij wat de klant van jou verwacht. Voor ambitieuze organisaties is het een bron van kennis waarmee ze klantverwachtingen overtreffen. Hiermee vergroten ze het aandeel ambassadeurs van het bedrijf. Andere bedrijven zijn gespitst op klantinzicht van klanten van de concurrent. Ze willen weten waar klantfrustraties zitten. Kortom klantinzicht is een geweldige bron om effectief en duurzaam aan nieuwe klanten te komen.
Hiernaast vormt klantinzicht de basis van veel soorten marketingactiviteiten zoals: klantsegmentatie, positionering, branding, inrichten van de relatielevenscyclus, ontwikkelen van loyaliteitsprogramma’s, inrichten van een klantenservice, realiseren van een aangename klantervaring of het ontwikkelen van effectieve reclame en promotie. Allemaal prima instrumenten om trouwe, nieuwe en winstgevende klanten te creëren.
Wil je inzicht in de mogelijkheden voor het sneller aantrekken van nieuwe klanten? Wilt je ook weten welke route voor jouw organisatie het meest geschikt is? Neem dan de eerste stap door contact met me op te nemen voor een oriënterend en verhelderend gesprek.
“Alle soorten behoeften van mensen, dus ook van klanten, zijn gebaseerd op de zoektocht naar plezier en het verminderen of wegnemen van pijn.”
Jos Burgers
(Managementspreker en auteur)
Jos Burgers (1951) is een veel gevraagd managementspreker. Hij was tien jaar werkzaam in verkoop- en marketingfuncties. Na een studie bedrijfseconomie was hij ruim tien jaar docent marketing & marktonderzoek. Daarna adviseerde hij gedurende een tiental jaren bedrijven en instellingen op het terrein van strategie, marketing en klantgerichtheid.
Combineer inzichten van klanten, de markt en de eigen organisatie in effectievere producten en diensten.
Weet via inhoud en vorm energie over te brengen op de mensen met wie je werkt.
Haal relevante inzichten snel boven tafel en maak goed leesbare documenten voor ‘de business’ en ‘de financials’.
Creëer verbinding tussen collega’s waardoor werken makkelijker en leuker wordt.